Kaffespillet
Læringsmål
- Bli kjent med hvor og hvordan ulike produkter er produsert og deres verdikjede
- Drøfte hvordan ressursbruk i Norge påvirker og påvirkes av globale verdikjeder
- Reflektere rundt bærekraftig matproduksjon og rettferdig fordeling
I følge SSB er nordmenn verdens nest mest kaffetørste nasjon og i snitt drikker hver nordmann nesten fire kopper kaffe om dagen (SSB, 2019). All kaffen vi kjøper kommer fra områder rundt ekvator, det såkalte kaffebeltet, og da særlig fra Latin-Amerika. Klimaendringene truer kaffeproduksjonen (FAO, 2017), noe som gjør at drastiske tiltak må til for å redde framtidas kaffe – men hvem skal betale for klimatilpasning når kaffeproduksjonen trues?
Spire og Utviklingsfondet har utvikla dette undervisningsopplegget som belyser noen av bærekraftsutfordringene i kaffens verdikjede. Kaffespillet utfordrer elevene til å reflektere rundt hvordan prosessen fra kaffebær til kaffekopp kan bli mer bærekraftig og rettferdig. Dette opplegget gir også kjennskap til hvordan kaffe produseres og prosesseres gjennom intervjuer og filmklipp fra Utviklingsfondets arbeid med småbønder i Guatemala.
I denne guiden finner du fire filer. Først finner du en lærerveiledning som inneholder informasjon om opplegget, bakgrunnsinformasjon og tips til videre arbeid. Deretter finner du en presentasjon du kan gå gjennom med elevene dine. I tillegg er det også lagt ved dokumenter med rollekort og mynter som du kan klippe ut og gi til gruppene når de skal gjennomføre kaffespillet.
Last ned ressursfiler og lærerveiledning
"*" obligatorisk felt
Del dine erfaringer