Motsetninger i bærekraftsmålene

Læringsmål
- Å reflektere rundt hvordan FNs bærekraftsmål kan både forenes og stå i motsetning til hverandre
Bærekraftig utvikling er komplekst. Dette kan man blant annet se gjennom FNs bærekraftsmål. Bærekraftsmålene er verdens felles plan for å sikre at alle som lever i dag får dekket sine behov, samtidig som vi sørger for at de som kommer etter oss også skal få dekket behovene sine. For at vi skal ha en bærekraftig utvikling, må man jobbe på mange ulike områder.
FN har 17 ulike bærekraftsmål, med tilhørende delmål. Noen ganger kan målene være motstridende.
I denne aktiviteten skal elevene bli bedre kjent med innholdet i FNs bærekraftsmål og med bærekraftig utvikling gjennom å utforske hvordan de ulike bærekraftsmålene kan stå i motsetning til hverandre. Gjennom å bruke skjemaet skal elevene analysere to eller flere nyhetssaker, finne ut hvilke bærekraftsmål som er relevante for saken og hvordan bærekraftsmålene påvirker hverandre. Nyhetssakene må ha et argument man kan analysere med utgangspunkt i bærekraftsmålene.
Lærerveiledning og skjema elevene skal fylle ut, kan lastes ned lenger ned på denne nettsida. Ta gjerne kontakt med skoleprosjektkoordinator Vilde Marie Steen Angell på vildea@spireorg.no hvis du har spørsmål eller kommentarer til opplegget.
Last ned ressursfiler og lærerveiledning
"*" obligatorisk felt
Del dine erfaringer